Tuesday, March 12, 2013

unbearable pain


terdengar sayup-sayup azan subuh

aku terjaga

kemudian terlelap kembali dek lelah

namun tak lena

tiba-tiba aku sayu

tiba-tiba aku sakit

kau tahu sakit yang itu

sakit mengharap pada yang tak pasti

cuba aku redakan dengan tidur

tapi tak terkurang

lalu terlintas kata-kata hikmah

"kalau kita tiba tiba terjaga malam, itu maknanya Allah nak suruh kita jumpa Dia"

dan

"tatkala allah mengilhamkan kita untuk berdoa, Allah berniat untuk memperkenankan doa kita"

aku bingkas bangun

4:30 pagi

sayup-sayup azan subuh yang mengejutkan aku tadi ?

Maha Besar Allah

aku berwudhuk dan merintih kepada-Nya

yakin aku rintihan aku didengari

doaku agar sakit ini hilang

yang selalu ku ulang-ulang


"Ya Allah, ampuni segala dosa-dosa aku"

kerana aku inginkan Jannah-Mu

"Ya Allah, Jauhkan lah aku dari cinta yang sia-sia"

kerana aku tak teringinkan cinta pada manusia

melebihi cintaku pada-Mu

"Ya Allah, bantulah aku menjadi muslimah yang baik"

kerana aku inginkan redha-Mu

Ya Allah, bantulah aku menjadi hamba-Mu yang tabah dan redha"

kerana aku inginkan menerima ujian-Mu dengan kerendahan hati

"Ya Allah, bantulah aku hapuskan sifat Mazmumah"

kerana aku inginkan hati yang bersih


aku tahu aku tak layak meminta meminta

tapi

kerana

kerana sifat seorang hamba itu meminta








No comments: